استاندارد های راهبند امنیتی

استاندارد های راهبند امنیتی

راهبند امنیتی که به آن Security barrier نیز گفته می‌شود از جمله تجهیزات حفاظتی به شمار می‌رود که در مراکز حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین مراکزی، امنیت عبور و مرور حائز اهمیت اساسی و حیاتی است. بنابراین در صورت وجود هر گونه اهمال در حفظ امنیت، خساراتی جبران ناپذیر به بار خواهد آمد. بنابراین استفاده از انواع راهبندهای امنیتی در چنین مراکزی ضرورت دارد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار تصمیم دارید برای سازمان خود راهبند امنیتی تهیه کنید، بهتر است بدانید که تنوع این محصولات در بازار می‌تواند کمی شما را سردرگم‌ نماید. بهتر است قبل از اقدام به تهیه‌ی این‌محصولات با استانداردها و نکات پیرامون آن آشنا شوید.

توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز به خوبی بدانید که این راهبند را برای چه منظور، چه مکانی  و با چه سطح از بودجه و تامین امنیت خریداری می‌کنید. قطعا باید از رتبه بندی این‌محصولات نیز به خوبی آگاه باشید.

استاندارد های راهبند های امنیتی

قبل از هر چیز باید دقیقا بدانید که هر راهبند امنیتی از چه طراحی منحصر به فردی برخوردار است. از طرفی باید از این مطلب مطمئن شوید که این راهبند از آزمایشات استاندارد جهانی سربلند بیرون آمده است یا خیر. و آیا در زمینه‌ی محل مورد نظر شما به اندازه‌ی کافی می‌تواند امنیت را برقرار کند؟

راهبندها بر اساس چندین استاندارد منتشر شده مورد آزمایش قرار می‌گیرند که این استانداردها برای تست تصادف خودرو و رتبه‌های متعدد تصادف متفاوت هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا (DOS) اولین آزمایشات را بر روی راهبندها انجام داده و درجه بندی و استاندارد سازی این راهبندها را منتشر نموده است. این استانداردها در آوریل  ۱۹۸۵ (SD-STD-02.01) منتشر شد و بعداً در 2003 اصلاح شد (SD-STD-02.01 Rev).

در سال 2009 ، DOS SD-STD-02.01 Rev A ملغی شد و وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که تمام راهبندهای جدید باید با استانداردهای ASTM International آزمایش شوند تا قابل اطمینان باشند.  ASTM F2656-15 جدیدترین استانداردی است که راهبندهای امنیتی از آن برخوردار هستند.

درجه بندی راهبند های امنیتی

درجه بندی ASTM بر اساس سه متغیر تعیین می‌شود:

  • نوع تست خودرو
  • سرعت خودرو
  • فاصله نفوذ خودرو.

وسایل نقلیه آزمایشی شش دسته سبک و سنگین  وزن را شامل می‌شوند. این خودروها از یک ماشین سواری کوچک (2430 پوند) گرفته تا یک وسیله نقلیه سنگین (65،000 پوند) گسترده شده‌اند. وسایل نقلیه با سرعتی از 30 تا 60 مایل در ساعت به راهبند برخورد می‌کنند. سرانجام، فاصله نفوذ خودرو به داخل مانع به یکی از سه دسته تقسیم می‌شود: از کمتر از 1 متر (P1) تا 30 متر (P3).

با این حال هنوز هم رتبه‌ بندی DOS SD-STD-02.01 Rev A انجام شده و معتبر است‌.

از آنجا که هر راهبند دارای مزایا و محدودیت‌های منحصر به فرد خود است، درک و تعریف شرایط محل مورد استفاده در انتخاب سیستم مناسب به ارائه زمینه کمک می‌کند.

نکات خرید راهبند های امنیتی

برای تهیه‌ی بهترین راهبند باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • محل مورد استفاده چه شرایطی از نظر فضای فیزیکی دارد. این شرایط شامل نوع خاک، ارتفاع محل نصب، جداول آب در نزدیکی محل نصب و مواردی از این دست می‌باشد.
  • در زیر محل نصب تاسیسات زیر زمینی یا سازه‌ی زیرزمینی حائز اهمیت وجود دارد یا خیر.
  • دسترسی به عابر پیاده پس از نصب متوقف می‌شود یا خیر.
  • در مورد راهبند ورود و خروج خودرو چند دستگاه در بیشترین ساعات تردد فعالیت می‌کنند.
  • چگونگی محیط سایت (دما، شن و ماسه، شن، آوار، آب نمک، برف، باران) بر عملکرد و نگهداری تأثیر می‌گذارد
  • هزینه‌ی نصب و نگهداری به چه صورت خواهد بود.

نکات مهم نگهداری از راهبند امنیتی

پس از خرید حتما باید به نکات زیر توجه کنید  تا عمر محصول خریداری شده بیشتر و امنیتی بهتری تامین شود.

  • چه کسی مسئول کار با راهبند خواهد بود؟ پیمانکار این کار را برعهده می‌گیرد یا کارمندی برای این کار در نظر گرفته
  • چه درجه‌ای از اجزای عملیاتی برای تأمین انرژی راهبند مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • برای تأمین حفاظت طولانی مدت به چه نوع لوازم جانبی نیاز است؟

مسئولین حفاظت هر سازمان که مسئول تهیه راهبند هستند، با چالش‌ها و گزینه‌های بی‌شماری روبرو می‌شوند.  به همین دلیل می‌توانید فردی از خارج‌ سیستم خود استخدام نمایید. درک رتبه بندی تصادفات خودرو، شناسایی نیازهای حیاتی سایت و به دست آوردن هزینه های دقیق نصب می‌توانید راهبند موثرتری تهیه نمایید.

شرکت آرمان گستر آناهیتا با توجه به اخذ استاندارد های روز دنیا ( ISO 45001، ISO 14001، ISO 14001 ) آمادگی دارد علاوه بر ساخت سیستم های امنیتی مطابق با استاندارد های جهانی، مسئولیت تعمیر و نگهداری انواع راهبند ها را نیز برعهده بگیرد.

agsaco
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.