۴ راهکار برای کنترل تردد خودرو ها در مجموعه های مسکونی

راهکار های کنترل و مدیریت تردد در مجتمع های مسکونی

در این مقاله قصد داریم 4 راهکار برای کنترل تردد خودرو ها در مجموعه ها به شما ارائه دهیم. همچنین قیمت و هزینه هر راهکار را با هم مقایسه می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

در ابتدا سپاسگزاریم که مجموعه ما رو به عنوان یک مجموعه متخصص جهت مشاوره در زمینه سیستم های کنترل تردد انتخاب کردید.

هر چقدر که مدیریت یک مجموعه مسکونی، اداره یا شرکت به امنیت ساکنین اهمیت بیشتری بدهد، موضوع کنترل تردد افراد و خودرو های مختلف به مجتمع حساس تر خواهد شد. نیاز است مدیریت یک مجموعه با بررسی راهکار های مختلف کنترل تردد خودرو با توجه به مزایا و معایب هرکدام از آن ها بهترین راهکار را انتخاب و اجرایی کند.

اگر نیاز به ثبت تردد خودروها به پارکینگ و جلوگیری از ورود خودرو های غیرمجاز به مجموعه خود را دارید روش های زیر پیش روی شماست:

راهبند اتوماتیک برقی

اولین راهکار استفاده از یک راهبند اتوماتیک پارکینگ برقی با طول بازوی مناسب جهت مسدود کردن مسیر عبوری خودرو ها است.

راهبند های بازویی

برای انتخاب راهبند باید به میزان توانایی کارکرد راهبند در شبانه روز توجه کنید. برای مشخص کردن حداقل میزان تردد در طول شبانه می‌توانید تعداد خودرو های مجموعه را در عدد 3 ضرب کنید. به طور مثال اگر قصد خرید راهبند برای مجتمع مسکونی 200 واحدی را داشته باشید و هر واحد یک خودرو داشته باشد باید راهبندی انتخاب کنید که توانایی حداقل 600 تردد در شبانه روز را داشته باشد.

استخدام نگهبان

شما می‌توانید با استخدام یک نگهبان ۲۴ ساعته و نصب یک دستگاه راهبند این موضوع رو به ساده ترین شکل ممکن حل کنید.

در ساده ترین حالت شما باید ماهیانه حداقل 6 میلیون تومان به یک نگهبان پرداخت کنید که سالیانه 72 میلیون تومان خواهد شد و در سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

سیستم کنترل تردد خودرو

یک پیشهاد بهتر برای شما داریم. استفاده از سیستم های کنترل تردد خودرویی.

سیستم هایی مانند پلاک خوان و تگ خوان زمانی که به راهبند های اتوماتیک متصل شوند می‌توانند به صورت هوشمند ترددات خودرو ها به ساختمان را کنترل کنند. در ادامه به این دو سیستم خواهیم پرداخت.

سیستم پلاک خوان خودرو

در این روش با تشخیص کاراکترهای پلاک خودرو توسط دوربین مخصوص پلاک خوان و تحلیل توسط نرم افزار و انطباق با اطلاعات از قبل تعریف شده در سیستم دستور باز شدن راهبند توسط نرم افزار یا صادر شده و یا از ورود فرد غیر مجاز یا تعریف نشده جلوگیری به عمل خواهد آمد، لوازم مورد نیاز راه اندازی این سیستم به شرح زیر می باشد:

  1. راهبند اتوماتیک بازویی یا راهبند میله ای برقی
  2. یک رایانه قدرتمند که توانایی روشن بودن به صورت دائم را داشته باشد. با حداقل ظرفیت هارد یک ترابایت و سی پی یو Core i7 و حداقل 8 گیگابایت رم
  3. لوازم مصرفی و دیگر تجهیزات

سیستم پلاک خوان آگسا مورد استفاده برای کنترل تردد در مجتمع های مسکونی

تلفیق سامانه پلاک خوان خودرو و پارکینگ با دیگر سیستم های کنترل تردد خودرو منجر به راه اندازی یک سیستم اتوماتیک هوشمند می‌شود.

اما این سیستم در ایران معایبی دارد!

اولین مشکل مخدوش یا گلی بودن برخی از پلاک ها و غیرقابل رویت بودن آن هاست که در نهایت دوربین توانایی تشخیص کاراکترهای پلاک را نخواهد داشت. در چنین شرایطی نیاز است تا اپراتور به صورت دستی شماره پلاک را وارد سیستم کند و این به معنای نیاز به نیروی حراست خواهد بود.

مورد دوم این است که اگر در پیاده سازی این سیستم از بهترین نوع متریال استفاده نشود ممکن است دچار قطعی های پی در پی شبکه شده و سیستم شما رو مختل کند.

ناگفته نماند اگر حتی یک اپراتور برای این سیستم در نظر گرفته شود شاید از نظر میزان هزینه برای شما صرفه جویی نداشته باشد؛ اما به دلیل ثبت تصاویر و تمامی پلاک ها به همراه تاریخ های تردد، امکان رخ دادن بسیاری از حوادث را غیرممکن خواهد کرد.

امکان جستجو هر تردد از روی پلاک خودرو و همزمان در اختیار داشتن تصویر لحظه ورود و خروج یکی از مهمترین مزیت های سیستم راهبند خودرویی به همراه پلاک خوان می‌باشد.

سیستم تگ خوان

آخرین سیستمی که قصد معرفی آن برای کنترل تردد خودرو در مجموعه‌ها را داریم، سیستم کنترل تردد خودرو با آنتن برد بلند UHF و سیستم RFID است که توانایی مدیریت و کنترل تردد ها را بدون نیاز به نگهبان را داراست. این سیستم بر پایه امواج رادیویی و مغناطیسی کار می‌کند و حتی توانایی فعالیت به صورت آفلاین را هم دارد.

سیستم تگ خوان آگسا

تجهیزات لازم برای راه اندازی سیستم کنترل تردد RFID شامل موارد زیر است:

  1. ۲ عدد آنتن برد بلند RFID
  2. یک عدد مرکز کنترل یا مرکز داده

مرکز کنترل وظیفه ذخیره اطلاعات افراد دارای مجوز را بر عهده دارد و زمانی که خودروی مجازی قصد عبور داشته باشد به راهبند و یا دیگر تجهیزات کنترل تردد دستور باز شدن می‌دهد و مسیر برای خوردو باز می‌شود. خودرو های مجاز به وسیله تگ تایید شده در سیستم شناسایی می‌شوند. همچنین در صورتی که خودرو مجوز عبور نداشته باشد راهبند به صورت بسته باقی خواهد ماند.

اساس کار این سیستم کنترل تردد به این صورت است که فقط با میدان مغناطیسی و امواج رادیویی کار می‌کند و نیاز به دیده شدن هیچ چیزی از جمله پلاک نیست.

در سیستم تگ خوان به هر خودرو مجاز یک تگ، کارت و یا برچسب اختصاص داده می‌شود و کد اختصاصی تگ به مرکز کنترل معرفی می‌شود. حالا دیگر در صورت نزدیدک شدن خودرو ها به سیستم، از فاصله 5 تا 8 متری آنتن مجوز را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک مسیر را برای عبور خودرو باز می‌کند.

همانند سیستم پلاک خوان، در سیستم تگ خوان نیز به واسطه اتصال به نرم افزار امکان تهیه گزارش تردد وجود دارد و همچنین می‌توان با اتصال دوربین، تصاویر ورود و خروج خودرو ها را به صورت هوشمند ثبت نمود.

جمع بندی

در این مقاله به انواع روش های کنترل تردد خودرو ها در مجموعه های مختلف از جمله مجتمع های مسکونی و ادرات پرداختیم و هزینه راه اندازی هر یک را گفتیم.

در نهایت اگه بخواهیم سیستم پلاک خوان را با سیستم تگ خوان مقایسه کنیم باید بگوییم که سیستم تگ خوان از هزینه و دردسر کمتری برخوردار است و الزاما به حضور نیروی فیزیکی نیاز ندارد.

در پایان امیدواریم اطلاعات خوب و مفیدی در رابطه با سیستم مدیریت تردد خودرو توسط راهبند در مجموعه‌ها ارائه کرده باشیم. اگر در انتخاب سیستم کنترل تردد خودرو سوالی دارید می‌توانید در همین صفحه در بخش ارسال دیدگاه، سوال خود را مطرح کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

agsaco
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • محمد واعضی 4 آبان 1400 / 18:52

    توی سیستم تگ خوان درصورتی که یکی از ساکنین اسباب کشی کنه و بره وقتی نگهبانی نباشه بازم میتونه راحت وارد ساختمون بشه، اینجوری خودش یه جور نقصه!

    • agsaco 4 آبان 1400 / 21:35

      به نکته خیلی مهمی اشاره کردید.
      در این سیستم هر تگ کد مخصوص به خود را دارد و هر کد به صورت جداگانه در سیستم ذخیره میشود؛ زمانی که به هر دلیلی قصد حذف مجوز خدرویی را داشته باشید میتوانید کد مربوط به تگ خودرو مورد نظر را از سیستم حذف کنید و به این صورت به راحتی مجوز تردد خودرو مورد نظر را باطل کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.