سیستم تشخیص چهره چیست؟

سیستم تشخیص چهره چیست و چگونه کار میکند؟

شناسایی افراد همواره یکی از مشکلات بشر بوده و با افزایش جمعیت به یک دغدغه اساسی تبدیل شده. همیشه نمی‌توان افراد را به راحتی تعیین هویت کرد علل خصوص اگر تعداد افراد حاضر در یک جمع زیاد باشد. در عصر جدید تکنولوژی هایی برای حل این مشکل طراحی شده اند که یکی از آن ها سیستم های تشخیص چهره است.

سیستم تشخیص چهره ( Face recognition system ) یک تکنولوژی قدرتمند و توانا است که بر اساس الگوریتم های یادگیری و هوش مصنوعی قادر می‌باشد چهره افراد مختلف را بسیار دقیق تشخیص دهد. در واقع برای باز شناخت تصویر یک چهره، باید تصویر ورودی در بانک اطلاعات قرار بگیرد تا با توجه به اطلاعات موجود شناسایی شود. البته لازم به ذکر است که این بانک در حقیقت شامل مشخصاتی از تصاویر مربوط به چهره اشخاص است، یعنی تمامی اطلاعات در رابطه با چگونگی تشخیص چهره افراد در این بانک موجود می باشد. به بیان ساده تر بهترین روش برای احراز هویت انسان ها می‌باشد.

تاریخچه سیستم تشخیص چهره

آغاز کار سیستم تشخیص دهنده خودکار چهره مربوط به دهه های 1960 می‌باشد و افرادی چون هلن چان ولف، وودی بلدسو و چارلز میسون با کار و تلاش بر روی رایانه توانستند چهره انسان را تشخیص بدهند و پروژه تشخیص چهره افراد این محققان که به عنوان اولین پروژه محسوب می‌شد انسان و ماشین نام گرفت، به خاطر این مسئله به این نام شناخته شد که مختصات ویژگی های چهره و صورت در عکس، قبل از استفاده توسط رایانه برای شناسایی شدن، حتما باید توسط یک شخصی تعیین می‌شد.

در سال 1970 محققی دیگر توانست روی یک سیستم پیشرفته تری کار کند که قابلیت این را داشته باشد به عنوان تشخیص دهنده چهره مورد استفاده قرار بگیرد، البته این سیستم دارای ویژگی های آناتومیکی بود به عنوان مثال اگر چانه در آن قرار می گرفت نسبت فاصله موجود بین ویژگی های صورت را بدون دخالت کردن انسان می‌توانست محاسبه کند. اما  با گذشت سال ها، همچنین با توجه به آزمایش های انجام گرفته نشان داده شده است که این سیستم توانایی آن را ندارد که ویژگی های صورت را به طور دقیق که قابل اعتماد باشد شناسایی کند.

در ادامه تحقیقات انجام گرفته در سال 1993 آژانس تحقیقاتی پیشرفته دفاع و ارتش که توانستند برنامه فناوری سیستم تشخیص چهره را ایجاد کنند، این سیستم توانایی و قابلیت شناسایی خودکار چهره را داشت و با توجه به آزمایشات متعدد و تحقیقات انجام گرفته ثابت شد که از این سیستم می‌توان برای ایجاد امنیت و حفاظت از اطلاعات قانون و … استفاده کرد.

کاربرد سیستم تشخیص چهره

بی شک کاربرد و استفاده از این سیستم می‌تواند مزایای بسیاری برای جوامع و افراد آن داشته باشد، از مزایای این سیستم می توان به تاثیر آن بر افزایش امنیت و آرامش جامعه، جلوگیری از جرم و جنایت، شناسایی بزهکاران، اهداف امنیتی، مراجع قضایی، فرودگاه ها، هواپیما ها و هتل ها… نیز اشاره کرد که در ادامه به مطالعه آن ها می‌پردازیم:

سیستم تشخیص چهره

یافتن افراد گمشده

سیستم تشخیص چهره در یافتن افراد گمشده به آژانس قانونی کمک شایانی داشته است و مطمئنا موارد بسیاری درباره گم شدن افراد شنیده ایم که به کمک این تکنولوژی پیدا و به آغوش خانواده بازگشتند.

کمک به تدابیر امنیتی

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم تشخیص چهره، در زمینه ایجاد آرامش بیشتر و کمک به امنیت است. حتی در اکثر فرودگاه ها از این سیستم در سامانه کنترل تردد هوشمند مبتنی بر شناسایی چهره به صورت مداوم استفاده می‌کنند زیرا این امکان را ایجاد کرده است تا قادر به شناسایی کردن افراد مجرم باشند یا اگر تهدیداتی بر علیه مسافران و خطوط هوایی وجود داشته باشد را با کمک این سیستم کنترل کنند.

کاربرد امنیتی دیگر این سیستم تعیین هویت، استفاده در دستگاه های حضور و غیاب، دستگیره هوشمند است که تعیین هویت را تسهیل می‌کند.

استفاده در بانک و موسسات دیگر

امروزه بانک ها و موسسات دیگر با کمک این سیستم، از کلاهبرداری و سرقت ها رهایی یافتند زیرا این سیستم تشخیص چهره می‌تواند افرادی که قبلا مرتکب جرم شدند را شناسایی کرده و به بانک یا هر موسسه دیگری اطلاع یا هشدار دهد.

کمک به کاهش سرقت در کسب و کار

با استفاده از این سیستم که همراه با دوربین های امنیتی است، در محیط کسب و کار دیگر نگران شناسایی افرادی که قصد سرقت از فروشگاه ها را دارند، نباشید زیرا این نرم افزار تشخیص چهره قادر به شناساندن چهره ها می باشد و می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از سرقت داشته باشد.

کاهش دادن تعامل انسانی

با استفاده از این نرم افزار نیاز به منابع انسانی کم تری است در حالی که تدابیر دیگر امنیتی مانند حس گرهای اثر انگشت نیاز بیشتری به تعامل انسانی دارند. اما در این تکنولوژی همه چیز توسط هوش مصنوعی بسیار سریع و دقیق کنترل و مدیریت می‌شود.

کمک به خرید شما

با پیشرفت علم و تکنولوژی به تدریج نیاز به کارت بانکی یا پول نقد نخواهد بود، زیرا در برخی فروشگاه ها از این سیستم استفاده می‌شود. این نرم افزار قادر است چهره شما را شناسایی کرده و هزینه را از حساب بانکی شما کسر کند.

از کاربردهای مهم این تکنولوژی، امکان شناسایی اختلالات ژنتیک است که با تحلیل دقیق ویژگی های ظریف مربوط به چهره، قادر است در برخی موارد جهش ژنتیک را که ناشی از سندروم مشخص می‌باشد شناسایی کند.

روش کار سیستم تشخیص چهره

بهتر است که با روند کار این سیستم آشنا شویم و در مورد سه کاربرد متفاوت چگونگی تشخیص چهره مطالبی را بیان کنیم و آن ها عبارتند از:

چگونگی تشخیص چهره های معمولی: ساده ترین سیستم تشخیص چهره در واقع همان سیستمی است که چهره معمولی انسان را در فیلتر اینستاگرام شناسایی می‌کند. دوربین گوشی ها به دنبال حجمی که شبیه صورت انسان می‌باشد می‌گردند، این حجم باید دارای دو چشم و یک بینی و یک دهان باشد، بعد با استفاده از الگوریتم هایی که نسبتا پیچیده هستند سعی می‌کند جهت صورت را تشخیص دهد، حتی این قابلیت را دارد که تشخیص دهد که دهان افراد باز است یا بسته، توجه داشته باشید که این گونه نرم افزارها فقط قابلیت تشخیص جهت صورت انسان را دارند و وظیفه تشخیص چهره بر عهده آن ها نمی‌باشد.

Face ID و نرم افزار مشابه: این نرم افزار، با توجه به عکس و تصویری که از صورت افراد می‌گیرد، می‌تواند تشخیص دهد که فاصله هر یک از قسمت های صورت با هم چقدر و به چه اندازه است، و هر وقت که گوشی باز شود این اپلیکیشن را بررسی خواهد کرد که آیا فاصله المان های صورت با عکس اولیه یکسان است؟ اگر مطابق بود قفل گوشی باز خواهد شد.

تشخیص یک چهره ناشناس یا غریبه: این سیستم اکثرا در شرکت های امنیتی و نسبتا بزرگ انجام می‌گیرد، برای حفظ امنیت و با داشتن اهداف تبلیغاتی تلاش می‌شود تا چهره های افراد با چهره های دیگری که از قبل ذخیره شدند، در پایگاه داده غنی مقایسه شوند و در هر پایگاه داده ای از حساب کاربری و کارت ملی و … نیز استفاده می‌شود. اما بهترین گزینه در این باره استفاده از پایگاه داده ای تصاویری واضح از چهره افراد می‌باشد.

بازشناخت چهره

می‌دانیم که شناسایی چهره ها به کمک سیستم های رایانه ای انجام می‌گیرد که با عنوان شناسایی یا بازشناخت چهره بیان می‌شوند. توجه داشته باشید که تصویر یک چهره ورودی با کمک اطلاعاتی که در بانک اطلاعات موجود است شناسایی می‌شود. این بازشناخت چهره، با کمک اطلاعاتی که در بانک اطلاعات موجود است شناسایی می‌شود. همچنین لازم به اشاره می‌باشد که این بازشناخت چهره در دو مرحله صورت می‌گیرد که عبارتند:

  1. در مرحله اول حدود و موقعیت چهره، که دارای زمینه های مختلف می باشد مشخص خواهد شد.
  2. با استفاده از چهره مشخص شده در تصاویر، ویژگی های لازم و کافی استخراج شده و عمل بازشناخت انجام می گیرد که نمونه ای از آن مشخص شدن اجزاء چشم و تعیین حالت آن ها است.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم خواستگاه، کاربرد و روش های سیستم های تشخیص چهره را برای شما بازگو کنیم. از این که وقت گران بهای خود را برای مطالعه این مقاله صرف کردید سپاسگذاریم.

در پایان از شما خواهشمندیم ضمن با بازنشر و اشتراک گذاری این مطلب در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با این مقاله دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مهران فرهادی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.