راهنمای انتخاب صحیح راهبند خودرویی برای ادارات و سازمان ها

راهنمای انتخاب راهبند برای ادارات

امروزه کنترل تردد خودرو در ورودی پارکینگ‌ها شهرک‌ها بیمارستان‌ها و ادارات بسیار اهمیت دارد و سیستم های مختلفی برای آن ساخته شده است که بنا به شرایط محیطی و جغرافیای منطقه و میزان اهمیت مسدود کردن مسیر مورد نظر استفاده از این راهبند های اتوماتیک خودرویی به اشکال مختلف تقسیم بندی شده اند.

راهبند اتوماتیک خودرویی وسیله‌ای است که وظیفه آن کنترل تردد خودروها و جلوگیری از تردد خودروهای غیر مجاز می‌باشد.
راهبندها همچنین برای کنترل ترافیک، اخذ عوارض در پارکینگ و اتوبان‌ها و بالا بردن امنیت مکان‌های با اهمیت بالا همچون ساختمان اداری و تجاری، مکان های دولتی و نظامی، فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن و… استفاده می‌شود.

انواع راهبند از لحاظ ساختار داخلی

قبل از شروع هر نکته در مورد انواع راهبند اتوماتیک پارکینگ و انتخاب مناسب آن برای محیط های مختلف باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد تمام راهبندها بر اساس سیستم الکترومکانیکی و یا سیستم الکترو‌هیدرولیک می‌باشد.

راهبند های الکترومکانیک

راهبند بازویی الکترومکانیک

راهبندهای الکترومکانیک شامل مجموعه (موتور و فنر) مدار فرمان و بدنه راهبند می‌باشد. راهبند های الکتروهیدرولیک شامل یک (موتور الکتریکی پمپ روغن محفظه سیلندر هیدرولیک) است.
در مکان هایی که میزان تردد آن‌ها محدود است و در طی شبانه روز استفاده کمتری از راهبند می‌شود و بیشتر برای کنترل تردد خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا سیستم الکترومکانیک توصیه می‌شود زیرا نسبت به سیستم هیدرولیک ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

راهبند های الکتروهیدرولیک

راهبند بازویی الکتروهیدرولیک

سیستم هیدرولیکی معمولا برای اماکن با تعداد تردد بالا در شبانه روز روز استفاده می‌شود زیرا این سیستم در اثر استفاده زیاد به دلیل عملکرد هیدرولیک آن داغ نمی‌شود و قابلیت نصب بوم تا 7 متر را دارا هستند.

مزیت استفاده از راهبند در اماکن

استفاده از راهبند برای محیط‌ها و اماکن معمولی باعث بالا رفتن سطح امنیت محیط و کنترل ترافیک در آن محدوده می‌شود. زمانی که اتومبیل ها قصد وارد شدن به محیط را داشته باشند در درجه اول باید به طور منظم کنار هم قرار گیرند که این مهم ترین عامل برای کاهش ترافیک می‌باشد.

راهبند مناسب برای اماکن حساس و امنیتی

راهبندهای های بازویی ساده فقط نقش شماتیک داشته و به افراد نشان می‌دهند که مجاز به تردد از معبر را فقط با داشتن مجوز خواهند داشت حال تکلیف افرادی که به هر دلیلی می‌خواهند وارد پارکینگ یا محوطه امنیتی بشوند چیست؟

وقتی شخصی بخواهد به هر طریقی وارد یک مجموعه شود آیا راهبند ها از لحاظ امنیتی مناسب هستند؟ پاسخ خیر است.

در واقع در هر نقطه ای که از لحاظ امنیتی مهم باشد اجازه استفاده از راهبند معمولی داده نمی‌شود و بایستی از راهبند های دفنی یا ستونی استفاده شود؛ این نوع راهبند ها بسته به نوع مسیر مسدودی و همچنین منطقه‌ای در برابر ضربه مقاومت می‌کنند.


در کنار پارامتر هایی مانند ظاهر، برند راهبند، ارتفاع و کیفیت ساخت و… به دو پارامتر اصلی برای انتخاب نوع راهبند باید توجه کرد:

مقاومت در برابر ضربه ( Impact resistance )

این مقدار بر اساس ژول می باشد مقدار ضربه ای را نشان می دهد که راهبند توانایی تحمل آن را دارد و پس از وارد شدن این ضربه از کار نمی افتد و به کار خود ادامه می دهد.

مقاومت شکست ( Breaking resistance )

این مقدار بر اساس ژول می باشد مقدار ضربه ای را نشان می دهد راه بند پس از وارد شدن این ضربه یا فشار از کار افتاده و دیگر توانایی کار کردن را نخواهد داشت البته بایستی در نظر داشت این مقدار میزان ژولی را نشان می دهد راهبند حتی با خراب شدن نیز اجازه عبور از معبر رو نخواهد داد.

کارشناس فروش: مهندس عظیمی

تلفن تماس: 09130520955

امین عظیمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.