راهبند برقی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

راهبند برقی چیست

راهبند یکی از تجهیزات پرکاربرد در معابر شهری، اماکن خصوصی و عمومی است. برای کنترل تردد خودروها در معابر شهری، راهبند به عنوان بهترین گزینه شناخته می‌شود. راهبند‌ها در تأمین امنیت اماکن مختلف نیز نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. در گذشته بیشتر از راهبندهای دستی برای کنترل تردد خودروها استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر تقریبا تمام راهبندها از نوع برقی هستند. راهبند برقی با ریموت یا دکمه‌های کنترلی کار می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره مشخصات راهبند برقی بیشتر بحث و بررسی کنیم.

راهبند برقی چیست؟

کنترل تردد خودروها در مکان‌هایی مانند عوارضی‌ها و پارکینگ‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. در عین حال باید از سیستم‌هایی برای کنترل تردد استفاده کرد که کارآمد هستند. راهبند به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم کنترل تردد به شمار می‌رود. در گذشته سیستم‌های کنترل تردد به صورت دستی کار می‌کردند. این مسئله باعث ایجاد تجمع زیاد در مکان‌های پرتردد می‌شد.

در سال‌های اخیر سیستم‌های کنترل تردد هوشمند جایگزین سیستم‌های سنتی شده‌اند. تقریبا تمام اجزای این سیستم‌ها به صورت هوشمند کار می‌کنند. راهبند برقی نیز در این سیستم‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب سرعت مدیریت تردد در اماکن و معابر شهری به مراتب بیشتر شده است. دیگر خبری از صف‌های طولانی در مقابل پارکینگ‌ها نیست.

راهبند در حالت عادی مسیر تردد مشخصی را مسدود می‌کند. برای این منظور از یک بازو استفاده می‌کند که روی پایه‌ای قرار می‌گیرد. دو مکانیزم عملکرد برای راهبند برقی وجود دارد که عبارت‌اند از:

1. باز و بسته شدن توسط اپراتور

یک پارکینگ را تصور کنید که از سیستم کنترل تردد هوشمند استفاده می‌کند. در زمان تردد خودرو، بازوی راهبند برقی در حالت افقی قرار دارد. بعد از بررسی‌های لازم، اپراتور گیت ورودی پارکینگ با فشردن دکمه‌ای دستور باز شدن بازوی راهبند را صادر می‌کند. به این ترتیب بازوبند به سمت بالا حرکت کرده و مسیر عبور خودرو باز می‌شود.

نوع دیگری راهبند برقی نیز وجود دارد که با ریموت کار می‌کند. این دسته از راهبند‌ها تفاوت چندانی با راهبندهای دسته فوق ندارند. با این تفاوت که معمولا در ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که تردد خودروها در پارکینگ آن‌ها ثابت است. در این شرایط به هر یک از خودروها ریموت کنترل اختصاصی تعلق می‌گیرد تا زمان ورود و خروج به پارکینگ از آن استفاده کنند.

2. راهبند برقی هوشمند

اشاره کردیم که راهبند برقی به عنوان جزئی از سیستم کنترل تردد شناخته می‌شود. در سیستم‌های کنترل هوشمند تردد، راهبند برقی نیز به صورت هوشمند عمل می‌کند. به این صورت که راهبند به سیستم‌هایی مانند تگ‌خوان و پلاک‌خوان متصل می‌شود. بر این اساس هر زمان پنل مرکزی سیستم کنترل تردد هوشمند دستور باز و بسته شدن را صادر کند، راهبند حرکت می‌کند.

از طرفی راهبند برقی به سنسورهای هوشمندی مجهز است تا مادامی که خودرویی در زیر آن قرار دارد، بسته نمی‌شود. بنابراین از این حیث نیز خطری شما را تهدید نمی‌کند.

اجزای تشکیل دهنده راهبند برقی چیست؟

راهبند برقی دارای یک بازو است که به پایه‌ای ثابت متصل می‌شود. جنس بازوی راهبند معمولا آلومینیومی است. بازوی برخی از راهبندهای برقی چراغ‌دار هستند که به نوعی به دید بهتر رانندگان خودروهای عبوری به خصوص در شب کمک می‌کنند. بازوی‌های راهبند اتوماتیک پارکینگ در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. معروف‌ترین مدل آن‌ها بازوی مستقیم است. اما دو مدل دیگر به صورت تاشو و نرده‌ای نیز وجود دارد که در امکانی که محدودیت ارتفاع وجود دارد، استفاده می‌شوند.

درون کاور راهبند برقی یک موتور با جریان برق AC تعبیه می‌شود. همچنین گیربکس درون کاور وجود دارد که نیروی الکتریکی موتور با انرژی مکانیکی تبدیل کرده و باعث حرکت کردن بازوی راهبند می‌شود. پیستون‌های قفل کننده نیز درون پایه ثابت تعبیه می‌شوند که وظیفه ثابت نگه داشتن بازوی راهبند در زمان توقف آن بر عهده دارند.

اجزا داخلی راهبند برقی آگسا سری پرسرعت

نکات مهم در خرید راهبند برقی

در خرید راهبند برقی باید به چند نکته مهم توجه کنید که عبارت‌اند از:

1. قطعات راهبند باید در شرایط آب و هوایی مختلف عملکرد یکسانی داشته باشند.

2. طول بازوی راهبند باید به گونه‌ای باشد که مسیر تردد مورد نظر را به طور کامل پوشش دهد.

3.کار کردن با راهبند باید به آسانی فشردن یک دکمه باشد.

4. راهبند برقی باید از مقاومت کافی در برابر ضربه برخوردار باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی راهبند برقی پرداختیم. در پایان باید اشاره کنیم که در زمان خرید راهبند‌های برقی حتما محصول با ضمانت و گارانتی تهیه کنید. همچنین تجهیزات مختلف سیستم کنترل هوشمند را از یک برند تهیه کنید تا به این ترتیب در نهایت سازگاری با یکدیگر کار کنند. به این ترتیب مدیریت سیستم کنترل تردد نیز برای شما آسان‌تر خواهد شد.

agsaco
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.